Ett litet citat osv...



Detta lilla stycke hittade jag i en bok, när jag va och hälsade på Anna-lill på junibacken, jag tog en bild för att inte glömma bort det..
Från en bok som hette något i stil med "Tankar i Mumindalen"

" Är du ledsen för någonting, frågade mamman.
   Nej, sa mumintrollet.
   I morgon är det en ny lång dag, sa mamman.
   Alldeles ens egen från början till slut.
   Det är väl en trevlig tanke?"


Det tyckte jag lät klokt. Så ska jag försöka tänka! Jag har aldrig gillat mumin..Men börjar inse att Tove Jansson är så bra, hon skriver för barn, men fanimig lika mycket för vuxna.
Ta tex Filifjonkan.. Jag fick denna beskrivning av en vän, från Wikipedia, innan vi skulle spela mumin.

"Filifjonkan är en osäker men rakryggad figur i stort behov av bekräftelse. Tidigare eventuella traumatiska upplevelser tycks ha präglat hennes personlighet och därför är hon ganska skrämd och ångestfylld. Hon bor ensam i sitt perfekt städade och pyntade hus men längtar efter gemenskap och oordning. Kanske är det därför hon älskar att vara ute när det är storm. Att Filifjonkan är ärlig och sökande gör att hennes ångest inför livets osäkerhet blir allmängiltig och lätt att identifiera sig med. Hon slåss mot de demoner som rister i allas våra själar."

      Max och jag som Filifjonkan.......                 

Haha, helt fantastiskt!



   

Kommentarer
Postat av: Emmelie

Hej Line!!!Jag håller verkligen med dig om att Tove Jansson skriver vackra saker. Jag upptäckte också det när vi spelade Mumin. Det är nästan mer för vuxna än för barn. Melankoliskt och vackert....
Vad fina bilder du lagt upp från Astrid Lindgrens Värld och från Cypern. Puss Kram

2008-04-12 @ 13:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0